Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC0335243   Eines per a la Coeducació
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/7/2024 - 21/7/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Valor Educatiu
  
  
  
Tipus activitat   04VE Eines per a la Coeducació
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/07/2024
  
Cost matrícula (Euros)   50
  
Descripció i   Metodologia:   Eines per a la Coeducació és un curs asíncron, totalment telemàtic, de 30 hores distribuïdes en 10 hores de treball a la setmana (3 setmanes). D'aquesta manera, el/la docent s'organitza en funció dels seus horaris, tenint en compte que l'últim dia de curs hauran de tenir les tasques del mòdul entregades.

És un curs que pretén fer una primera aproximació als conceptes relacionats amb el gènere i la construcció social, en primer moment, per poder reflexionar amb criteri sobre les pràctiques docents actuals. També, donar importància a les diverses accions relacionades amb el llenguatge inclusiu i l’atenció a la diversitat per que l’alumnat es senti representat en l’àmbit acadèmic. Finalment, també aportarà una mirada ètica als professionals, per donar valor a les accions de canvi que es pretenen introduir en la pràctica.

El curs està dissenyat per aprendre i desenvolupar noves pràctiques que responguin als principis de la coeducació, així com introduir una darrera part d’aplicació a l’aula per dotar de practicitat el contingut del curs.

Consta de tres mòduls formatius que van des de la influència del gènere, com el binarisme de la societat actual, fins l’aproximació a l’ètica a través de la llibertat, i per tant, l’atenció a la diversitat.

La difusió del mateix serà a través de mails als Centres Educatius, així com a través de les XXSS de l'Associació (web, Instagram, Facebook, etc.).

Aquest curs té un preu de 50€.
  
Objectius   El curs Eines per a la coeducació té com objectiu principal esdevenir un canvi en la pràctica docent que fomenti l'aprenentatge inclusiu a l'aula, mitjançant eines i estratègies per educar en la igualtat.
Partint d'aquesta premissa, els objectius específics del curs són:
1. Conèixer i diferenciar els diversos termes relacionats amb el gènere.
2. Identificar els rols de gènere en la realitat més propera.
3. Dissenyar activitats per afavorir l'aprenentatge inclusiu.
4. Reflexionar sobre la pràctica actual envers la construcció i els rols de gènere marcats socialment.
5. Introduir un canvi en la pràctica docent envers el llenguatge inclusiu.
6. Conèixer els principis ètics aplicables a la pràctica acadèmica en qüestions d'atenció a la diversitat.
7. Apropar la base teòrica a la realitat de la pràctica docent.
  
Continguts   Eines per a la coeducació és un curs estructurat en tres mòduls formatius amb els quals es pretén donar resposta als objectius anteriorment plantejats, així com introduir una darrera part d'aplicació a l'aula per dotar de practicitat el contingut del curs.
D'aquesta manera, els continguts del pla formatiu són els següents:


Mòdul 1. La influència del gènere:
En aquest primer mòdul formatiu es preten fer la primera presa de contacte amb la nomenclatura relacionada amb el gènere i la construcció social. Aquest apropament és rellevant per al desenvolupament del curs, ja que és imprescindible diferenciar alguns dels termes per poder generar una reflexió per introduir canvis en la pràctica docent.
Tanmateix, s'ofereix al grup docent un espai per compartir experiències personals relacionades amb els rols de gènere i detectar situacions susceptibles a canvi.

Mòdul 2. La cura del llenguatge:
En el segon mòdul es presenta el tipus de llenguatge que s'utilitza a l'aula (oral i escrit), així com eines i estratègies per a la transició cap a un nou estil de comunicació.
També, la detecció dels micromasclismes en el llenguatge i com erradicar-los. Finlament, es preten generar un espai conjunt de reflexió en el qual es pugui debatre sobre les experiències pròpies.

Mòdul 3. Educar en llibertat:
En aquest darrer mòdul es proporciona una visió ètica sobre la coeducació i els arguments pels quals és gairebé imprescindible la introducció d'aquesta a l'aula.
També, s'introdueix el paper de la família en aquest procés d'ensenyament-aprenentatge conjunt per a atendre a la diversitat de forma integral. Per últim, s'ofereix al grup docent un espai de reflexió per debatre sobre els aspectes ètics que ens podem trobar a la pràctica.
  
Formador/a   Paula López
  
Avaluació   El nostre pla d'avaluació es basa en el model d'avaluació continuada que es realitza al llarg de tot el curs. S'avalua el treball desenvolupat al llarg de cadascun dels mòduls formatius tenint en compte dos pilars fonamentals del nostre mètode d'avaluació:
- Avaluació formativa:
L'alumne ha de realitzar tasques que permet conèixer el desenvolupament de l'acció d'aquest i donar la informació i el suport necessari per seguir el curs i obtenir els aprenentatges significatius desitjats.
- Avaluació sumativa:
El mètode d'avaluació permet a l'alumne adquirir coneixements de manera progressiva i regular per tal de finalitzar el curs amb els recursos i les eines necessàries per posar en pràctica a l'aula.

Seguint amb aquest sistema d'avaluació formem a l'alumne a partir de quatre aspectes:
a/ Coherència: La nostra acció formativa es basa en transmetre els coneixements i aprenentatges a través de la coherència en la relació docent - alumne. Proporcionant material aplicable a l’aula i, adaptable a cada situació.
b/ Satisfacció: Amb les ganes de transmetre coneixement, el nostre pla d'avaluació recull la satisfacció dels usuaris a l'hora de realitzar les tasques pràctiques, transportant la teoria a les situacions reals i viscudes a l'aula actualment. D'aquesta manera, l'alumne s'endú un dossier d'activitats plantejades per abordar a l'aula.
c/ Aprenentatge: El nostre pla d'avaluació mesura el grau d'aprenentatge assolit pels participants i, alhora, permet a l'alumne seguir aprenent mentre realitza les tasques avaluatives. Es donen evidències que mostren l'evolució i l'aprenentatge.
d/ Transferència: Tot el pla d'avaluació està focalitzat per transferir i aplicar les tasques realitzades durant el curs a l'aula.

D'aquesta manera i, sota el pla i metodologia d'avaluació, el curs busca l'avaluació a través de l'aprofitament del mateix per part del docnet.

Al final de cada tasca el professor valorarà el treball de l’alumne, donant directrius i orientacions adequades i, donarà una qualificació final del treball desenvolupat.

Juntament amb aquesta qualificació, el docent proporcionarà feedback a l'alumnat per tal de guiar, orientar i potenciar el procés d'aprenentatge de l'alumnat del curs segons les seves necessitats individuals.

Finalment, s'avaluarà la satisfacció del professorat a través d'un qüestionari final de curs.
  
Requisits de  certificació   Per tal d'obtenir la certificació, el docent/a haurà d'haver superat de manera satisfactòria les següents tasques:
- Dues activitats pràctiques per a cada mòdul formatiu.
- Una activitat autoavaluativa per a cada mòdul formatiu.
- Realització d'un qüestionari de satisfacció final de curs.
  
E-mail   valoreducatiu@gmail.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 17/04/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).